Friday, October 24, 2008

HUJAN PASTI BERHENTI

Aku sempat membaca blog kengkawan yang lain. Dorang memang kreatif dan banyak idea. Ada di kalangan mereka yang penulisannya bergerak sejajar dengan isu-isu semasa. Aku je yang tak boleh nak buat camtu.....agaknya sebab lembap kut. :) Mungkin juga sebab aku jenis yang pemalas nak kupas hal ehwal terkini dek tak kreatif memberi pendapat peribadi buat mengimbangi permasalahan yang dibicarakan.

Dalam banyak-banyak blog yang aku baca tue, ada la seorang kawan nie menceritakan perihal keluarganya yang sedang berhadapan dengan masalah adik lelakinya. Kalau tak salah, segalanya bermula dari kegagalan rumah tangganya. Aku salute diri dan keluarganya kerana masih berupaya mengunyah santapan pelbagai rasa yang terhidang itu tanpa putus asa. Walaupun aku tak pasti cerita yang sebenar, tapi aku pasti bangat setiap keluarga yang masih bertahan dan sabar dengan kejahilan dan kejahatan ahli lainnya bukanlah calang-calang keluarga.

Hakikatnya, bukan mudah untuk merealisasikan saranan agama supaya memohon pertolongan dengan jalan sabar dan solat kerana hanya yang benar-benar segar imannya akan mampu bersabar, dan semestinya golongan yang langit sabarnya tak bertepi sahaja mampu menegakkan solat buat menunjangi rumah peribadinya. Bak kata seorang teman, ianya tak semudah membalikkan telapak tangan bila menyelesaikan segala dugaan yang menimpa.

Aku jadi teringat pada firman Allah dalam Surah Alam Nasyrah iaitu ayat 5 dan 6. Maksud kedua-dua ayat itu adalah:

Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (5)

Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (6)

Ibnu Abbas r.a. menceritakan bahwa sebab2 turunnya ayat ini adalah kerana orang-orang musyrik mencela orang-orang muslim kerana kemiskinannya. Imam Ibnu Jarir pula mengetengahkan sebuah hadis melalui Hasan yang menceritakan bahawa ketika ayat ini diturunkan, yaitu firman-Nya, "Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." (Al Insyiraah, 6) Nabi saw. bersabda, "Bergembiralah (hai orang-orang mukmin) kelak akan datang kemudahan bagi kalian, karena satu kesulitan sekali-kali tidak akan dapat mengalahkan dua kemudahan." Juga sabda Nabi Muhammad S.A.W : "Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku".

Apapun, aku cuma berharap agar dirinya dan sesiapa yang sedang membaca agar tetap dalam keyakinan bahawa pada setiap kesukaran itu, pasti kesudahannya berita gembira. Jangan sesekali putus asa dengan qada' dan qadarNya. Ini kerana Allah bila menguji seseorang itu, memang sesuai dengan kemampuan diri individu itu. Teringat aku perbualan masyhur seorang ibu pada anaknya tatkala dirinya ditanya kenapa mereka yang diuji dengan kemiskinan, lalu ibunya menjawab dengan penuh keyakinan: "Kerana hanya kita yang mampu bertahan dengan dugaan sebegini". Subhanallah!

Sebagai tambahan buat mereka yang sedang mencari-cari jalan penyelesaian masalah kehidupan, eloklah jadikan Kalam Allah yang satu ini sebagai amalan hidup yang berkekalan:-

1. Barangsiapa membiasakan membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya.

2. Sesiapa yang membacanya nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.

3. Barangsiapa membaca Alam Nasyrah sembilan kali sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.

Wallahu'alam.

1 comment:

Ummu Abiha said...

Salam...
Mungkin kisah yang abang baca dan simpulkan dalam 'hujan pasti berhenti' tu ada berkisar dengan kisah saya.. thanks sebab sudi membaca dan sekaligus mendengar rintihan di dalamnya... terima kasih utk nasihat tu sekali...
insyaAllah, sekarang pun 'langit dah semakin cerah...' ;)