Wednesday, October 22, 2008

KUCING YANG DISIALKAN

Ada banyak perkara dalam hidup ini yang tak masuk akal tapi ramai di kalangan kita percaya sangat2. Semuanya kerana ia kerap berlaku dan natijahnya dirasai oleh banyak pihak. Biasanya, yang menguatkan lagi kepercayaan tu ialah bilamana ia dialami oleh mereka2 yang dikategorikan sebagai seorang 'alim' dalam masyarakat. Dari sinilah bermulanya pandangan songsang pada setiap qada' dan qadar Allah.

Bila persepsi dah salah, perilaku yang menyusul selepas itu sudah pasti tak tepat dan jauh dari kebenaran. Itulah yang berlaku dalam perbualan aku ngan beberapa orang kawan semalam. Asalnya borak-borak kosong jer....tapi ntah camana ntah leh berlarutan jadi diskusi ilmiah lak. Puncanya, sorang member nie timbulkan isu pasal kepercayaan orang2 tua tentang kucing; katanya kalau sape2 yang langgar kucing mesti lepas tu akan terlibat dengan kemalangan. Aku memang setuju sangat dengan statement tue....ye la...langgar kucing tu dah kira kemalangan la. :P

Tapi, yang dorang nak perdebatkan adalah pendapat orang2 tua yang mengatakan lepas jer langgar kucing, gerenti terlibat ngan accident lebih besar. Menurut yang empunya citer, ramai yang berdepan dengan situasi nie pasti akan terlibat dengan kemalangan yang jauh lebih dahsyat: ada yang terbabas la, terbelah dua kenderaannya, accident ngan lorila....pendekata kalau dah langgar kucing tue, berhati-hatila sebab bakal berdepan dengan malapetaka yang jauh lebih 'mengerikan'. So, penyelesaiannya, kalau anda kebetulan terlanggar kucing, tak yah la gi mana2, lebih baik balik rumah tido.

Entahla, aku bab2 nie memang tak cakap banyak. Sound tepat jer. Malasla nak jaga hati orang. Sebabnya isu nie dah melibatkan soal akidah. Bukan leh buat main2 bab kepercayaan nie. Silap-silap jatuh syirik. Bila aku kata jangan termakan dengan pendapat orang2 tua yang tak masuk akal tue, dorang bantai aku lak kata bukan sebarang orang yang berpendirian sebegitu. Boleh kata yang pegang pendapat nie orang yang berilmu, alim kat kampung dia. Tu la, asal orang tua dan terkenal alim jer terus telan mentah2 apa yang terpacul dari mulut dia. Masalahnya, dari sudut mana dia menilai kealiman seseorang individu tu pun aku tak pasti. Walhal, begitu ramai orang yang alim tetapi ilmu yang dimiliki tak memberi manfaat pada diri mereka.

Daripada Sufyan bin Abdullah al-Thaqofi, beliau berkata: Aku berkata: "Wahai Rasulullah! Katakan padaku suatu kata-kata yang tak perlu lagi aku bertanya kepada sesiapa mengenainya selepas engkau." Baginda bersabda: "Katakanlah: Aku beriman dengan Allah, kemudian istiqamahlah (tetap teguh di atas jalan yang betul)." (HR. Muslim dan Ahmad)

Persoalannya, dimana nilai 'iyyaka na'budu wa iyyaka nasta'in - hanya engkau yang kami sembah dan hanya engkau kami memohon pertolongan' yang dibaca setiap kali bersolat? Sejak bila pulak kucing jadi begitu sial, sampai leh merana orang yang terlanggarnya? Habih, camana lak kalau langgar anjing, biawak, katak, tikus, gajah, lembu, kambing ek? (Kitorang penah terlanggar kambing tapi tak tahu mana dia pegi, hilang camtu jer) :P

Selalunya, kebetulan2 camnie yang jadi kepercayaan tegar dalam kepala hotak kebanyakan kita Melayu Muslim. Hanya kerana ia sering berlaku, maka bolehlah ia dijadikan panduan dalam kehidupan. Itu yang timbul kepercayaan kalau bini mengandung tak boleh pergi pancing ikan, tembak kera yang rosakkan tanaman, tahan jerat ayam hutan, dan seangkatan dengannya yang bersangkut-paut binatang. Pendapat yang lagi best, bila dah masuk beberapa bulan kandungan, takleh cakap bukan-bukan, mencarut, mengutuk, senang citer jadi baik selagi anak tak lahir. Lepas tu, bolehla kembali menjadi orang 'hutan' atau sahabat syaitan.

Entahla, maleh nak komen panjang-panjang, boleh pulak ada tempoh masa nak berbudi pekerti mulia. Apapun, aku dah sampaikan apa yang aku tahu dan yakini, tapi bab terima ke tidak, tolong la jangan tanya orang tua alim kat kampung korang. Carila ustaz2 yang dikenali ketokohannya....ala...yang bagi kuliah kat surau kita tu pun dah kira ok sangat2.

No comments: