Tuesday, October 21, 2008

TIADA MUSIBAH TANPA IZINNYA

Sudah lama tak menaip.....bukan kerana malas atau takde mood, cuma kesibukan melayan dunia seringkali mematahkan pena minda dari menumpahkan karya dalam blog ini. Kalau diikutkan, banyak isu yang telah ditulis tapi, tengah sedap-sedap goreng ada jer keje baru yang nak dibuat. Akhirnya, apa yang dah dikarang terhenti separuh jalan. Ditambah pula dengan penat memandu pergi balik Penang yang masih tak hilang sisanya, maklumlah, dah lama benar tak drive jauh2 macam tue. Bila sekali-sekala bawak kereta 5 jam lebih, alamatnya memang 'selamat' la katil kat bilik hotel.

Pun begitu, seronok juga rasanya pergi jalan-jalan nie. Dulu masa remaja 15-16 tahun, selalu sangat gi Komtar ngan sepupu. Bukan buat apapun, layan main game kat sana. Puas main, pekena nasi kandar ngan teh tarik pastu balik rumah dia kat Bandar Bharu, Kedah. Selalunya, kitorang keluar awal pagi lepas sarapan, baliknya pulak dalam pukul 8-9 malam. Entah jin game mana yang sampuk kitorang pun tak tahu la sampai boleh tahan main benda alah tue.

Kali ni, aku pegi Penang temankan odek sebab dia kena handle satu kes kat Mahkamah Tinggi Georgetown. Kalau ikutkan, boleh jer nak bia dia gi sorang2 naik flight, tapi....hati kat dalam nie risau nak biarkan separuh dari jiwanya berkelana tanpa bodyguard. Aku dah pakat ngan odek nak ambil cuti dalam 3 hari; jadi ada la masa buat odek siapkan kejenya dengan selesa, tak terkejar-kejar lepas tue jalan2 cari makan + minum kat sana. Mulanya ingat nak pegi berdua je, alih2 angkut skali 3 'pengacau' tu sebab tak nak menyusahkan Jid n Jeddahnya. :P

Siap sarapan dan kemas rumah, kitorang pun bertolak dalam pukul 10 pagi. Sebelum tu, hantar odek ke Shah Alam dulu sebab dia nak kena ambil tarikh untuk satu kes. Selesai, terus dari Shah Alam susur ke lebuhraya Guthrie pastu terus potong masuk Plus. Tak sampai sejam memandu, 3 'pengacau' tu dah tidur. Aku jeling odek, tengok mata dia pun terkedip-kedip macam malu-malu tapi mahu.....mahu tidur. Ala.....faham, mesti dia penat sebab semalam berjaga nak siapkan keje untuk hari ini. Mula2, jual mahal la tak nak tido, leh tahan konon. :) Alih2, lelap gak dia kat sebelah aku. Sudah, aku nie memang susah skit kalau takde teman borak. Ada dua je cara nak elakkan aku dari timbul rasa yang bukan2; pertama buka lagu dan bantai nyanyi skali atau kedua aku kena drive laju skit dari biasa. :P

Masalahnya, kadang-kadang aku tak sedar yang aku dah buat dua2 skali dalam satu masa. Memang tak perasan pun, cuma sebelum sampai R&R Sungai Perak, aku jadi pelik sebab jalan tetiba jer sesak dek kenderaan yang bergerak perlahan. Ingatkan ada kemalangan, rupa-rupanya road block. Sudah, naluri kata mesti sangkut jap lagi sebab memang aku sedar tadi dah overspeed. Elok jer sampai depan polis tue, terus dia ayun tangan suruh parking tepi. Aduhai, sengih je la sebab hari nie dalam sejarah aku bakal kena saman buat pertama kalinya di lebuh raya. Sementara tunggu dia datang, mulut aku dah kumat-kamit baca doa tawakal dan pelindung musibah.

"Assalamu'alaikum bang!" aku terus bagi salam kat bapak polisi tu selepas turunkan tingkap.

"Wa'alaikumusslam. Nak pegi mana ni? Awak tahu tak kenapa ditahan nie?" Dia membalas dan bertanya. Serius jer mukanya.

"Saya nak ke Georgetown. Pasal memandu laju? Maafla bang, saya tak perasan", spontan aku jawab.

"Mintak lesen. Ni kalau saya bukak saman ni kena RM300, ada duit nak baya ke?" dia bertanya sambil membelek lesen aku.

"Maaflah bang, kalau boleh tak nakla kena. Lagipun ini baru pertama kali saya nak kena saman."

Perrgggh! Memang aku mintak2 jauhla dari saman nie sebab RM300 banyak tue. Odek buat muka rilek jer sbb dia dah biasa sangat benda nie. Aku senyum + gelak2 lagi memikirkan camana leh tak sedar terpandu laju. Selalunya, aku cukup jaga halaju supaya tak lebih 110. Tapi biasala, dah masuk highway memang tak sedar...tup tup 140 peginyer.

Tak lama lepas tue, bro polis tue datang sambil memberikan lesen aku. Lepas tue dia blah camtu jer. Aku lak musykil. Kena ke tak kena nie. Aku pun apalagi, terus angkat tangan panggil bro. tu nak mintak kepastian.

"Awak nak kena saman ker?" Dia tanya aku cam tak puas hati.

"Kalau boleh tak nak." Balas aku sambil tersenyum.

"Abih tu, tunggu apa lagi. Aku dah bagi lesen tu ko blah je la." Jawabnya sambil mengisyaratkan dengan kepalanya supaya aku cepat2 gerak.

"Ye ke bang. Makasih, assalamu'alaikum". Aku pun cepat2 tarik handbreak. Alhamdulillah, tak jadi dia nak saman. Dapatla aku guna duit tue buat ronda tempat2 menarik kat Penang nanti.

Alhamdulillah.... inni tawakkaltu 'alallahi rabbi wa rabbikum mamin dhabbatin illa hua akhizum bina siatiha inna rabbi 'ala siratim mustaqim.

No comments: