Monday, September 15, 2008

FALSAFAH SEORANG DRIVER

Hari ni hari yang ke 17 Ramadhan. Semalam, kat masjid aku ada ceramah sempena Nuzul Quran oleh Ustaz Badrul Amin. Best tue. Tapi, yang 'marvelous' lagi, hari ni orang Selangor cuti.....cuma, yang tak syoknya...aku....dok kat kl. So, kena keje la jawabnya. Apapun alhamdulillah, tak dapat cuti pun takpe la. Mana la tahu, esok2 kalau ada perubahan dalam negara (ai...lain macam jer bunyinya) merasa gak cuti Nuzul Quran nie. :P

Lagipun skang nie, kan tengah heboh satu negara pasal DSAI dah cukup kuota nak ambil alih kerajaan. Kalau tengok berita, Pak Lah habaq tak dak apa-apa pun, depa gebang je lebih. Sebabnya, kalau depa berani habaq la sapa dia MP yang nak lompat parti tu. Aduhai.....Ramadhan tahun nie memang gempaq. Aritu, tunggu gak 169, tapi takde apa-apapun yang berlaku. Ala...dah agak dah pun, kalau ada berlaku seperti yang dicanangkan rasanya 2 3 hari sebelum tue dah riuh dah satu negara. Nie tak, senyap jer....alhamdulillah.....semoga urusan dunia yang berlangsung sekarang dan akan datang tak akan mampu menghalang terbentuknya Daulah Islamiyyah, insyaAllah.

Aku berkesempatan berbual dengan seorang driver Datuk/Dato' kat Dataran Maybank ni. :) Nak buat camana, nak borak ngan datuk, depa tak layan....dengan driver datuk pun kira ok la. Tak bincang isu hangat dan sensasi lagi terkini pun, sekadar mengisi masa yang ada tatkala terserempak kat tengah jalan masa nak balik ke opis. Kalau diikutkan, aku memang selalu sangat bertembung ngan Brother ni....pastu setakat senyum dan bagi salam je. Maklumlah, member driver datuk, senior jauh dari aku yang masih 'muda' nie. Ntah camana ntah, dia boleh stop lak ajak aku layan sembang ngan dia.

Biasalah, orang2 senior nie kalau dah bukak meja, alamatnya bertali-temali la boraknya. Dari satu isu ke satu isu, macam-macam yang dia diskusikan...sampai ke bab-bab peribadi pun dia kasi satu kali goreng sama itu dalam kuali muzakarah. Dalam diam, aku memang 'salute' brother nie sebb ceritanya tak merapu meraban tak tentu hujung pangkal. Benar, dia banyak menceritakan perihal dirinya tetapi atas setiap insiden dan peristiwa yang dilalui, dia pasti akan pulangkan pangkal ceritanya kepada Yang Maha Berkuasa. Aku ingat dengan jelas, bagaimana dia menggambarkan kekesalan dirinya kerana tidak begitu menghargai nikmat muda yang pernah satu ketika dahulu dimilikinya. Katanya lagi, betapa beruntungnya aku kerana pada usia yang separuh hayat Rasulullah S.A.W ini, Allah beri kesempatan buat aku tunaikan segala perintahnya dengan selesa. (Kebetulan aku baru balik dari surau).

Alhamdulillah, beruntung rasanya dengan kesihatan yang baik dan kekuatan yang ada aku diberi taufik olehNya berjemaah di surau. Sedar tak sedar, hampir satu jam aku layan borak ngan dia. Dia pun minta izin nak teruskan kerjanya. Sebelum berpisah, sempat gak dia pesan kat aku tiga perkara yang menjadi pegangan hidupnya bila berurusan dengan manusia. Yang pertama, kebencian orang jangan dibuat. Kedua, kemarahan orang jangan dicari. Yang terakhir, kesukaan orang jangan diambil. Hmmm......

No comments: