Wednesday, September 10, 2008

INSANKAN INSAN

Hujan turun lagi petang tue. Sejak kalendar Hijrah menjengah Ramadhan, hampir setiap hari langit tumpahkan mutiaranya. Ruang pejabat pun semakin dingin dibuatnya.

"Alamak, hujan lagi!", seorang sahabat bersuara memecah kesunyian tatkala kami sama-sama merenung Jalan Bangsar yang sesak dengan kenderaan.

"Kenapa?", balasku.

"Balik lambat lagila jawabnya. Asyik hujan je sejak Ramadhan ni. Ni dah tentu confirm aku sampai lambat, nak kena jemput orang rumah lagi....hish!" Jawabnya dalam nada bosan.

Aku faham, hujan lebat yang turun sejak kebelakangan ini sedikit sebanyak telah mempengaruhi rentak hidup manusia, lebih-lebih lagi umat Islam yang berpuasa. Segala perancangan harus dirombak sejurus turunnya hujan. Bagi yang sudah berumahtangga, baik suami mahupun isteri pasti akan saling berhubung buat mengatur semula perjalanan pulang ke rumah. Tak terkecuali mereka yang takde rumah dan tangga, saling berSMS dan bergayut demi mengisi masa terluang.

Hakikatnya, aku pun terkena tempias lewat ni sebab aku balik naik lrt. Bila dah hujan, faham-faham jela kesesakan yang berlaku kat stesennya. Itu yang sound mamat mana ntah ari tue, dah tahu orang ramai naik janganlah sandar kat batang besi tengah tu. Menyusahkan orang lain nak pegang.

Kelmarin, tak pasal-pasal aku lak kena sound kononnya halang orang nak keluar sebab berdiri dekat sangat dengan pintu. Aisey Bro. punyalah luas jalan aku bagi keluar, pun korang 'tembak' gak. Kalau orang lain dah penuh bertolak-tolak depan pintu tu tapi aku leh berdiri statik kat situ selagi orang tak habih. Yang ko bijak sangat tak ikut laluan kosong tu sape suruh. Tapi tula, mulut ni pun leh tahan refleksnya.....laju jer aku tembak balik mamat tue. Nasib baik la dah nak naik tren, kalau tak....memang ada yang cari geruh petang tu, na'uzubillahi min zalik.

"Hujan kan rahmatNya", aku balas perlahan.

"Yela, tapi kalau dah hari-hari hujan, rahmat apanya?" Weh, tajam benar ayatnya. Tak 'filter' langsung. Silap-silap kang kena panah petir la pulak.

"Weh, kalau rahmat Allah pun ko dah rasa menyusahkan, agaknya mesti rasa nak mati kan kalau Allah uji ko dengan penyakit cam demam ker, pening ker, sakit perut ker. Mesti teruk giler hidup ko kan?" Saja je aku hangatkan suasana. Aku tengok dia terkejut, barangkali tak sangka aku cakap camtu.

"Ko ingat, Allah cipta dunia nie untuk ko sorang ker? Semua yang berlaku mesti ikut kehendak ko? Mungkin ko tak perlukan hujan ni tapi mana tahu makhluk Allah yang lain perlukannya." Memang bikin panas betul masa tu. Tapi, aku tak berniat langsung nak bagi dia marah pun. Aku cuma nak luku minda dia supaya jangan ikut sedap mulut jer cakap. Lagipun, sape kita nak mempertikaikan jalan kerja Yang Maha Esa.

Sepatutnya, bila hujan turun, kita panjatkan doa berikut sebagaimana yang diriwayatkan Al-Bukhari maksudnya :

"Ya Allah, turunkan hujan yang bermanfaat (untuk manusia, binatang dan tumbuhan)"

Ini kerana hujan adalah sebahagian dari tanda rahmat Allah untuk semua makhluknya. Justeru, memang sewajarnya kita nikmati pemberian ini dengan gembira. Walaupun begitu, tidak menjadi satu kesalahan pada kita untuk memohon kepada Allah agar rahmatnya itu dialihkan ke tempat lain buat sementara waktu sekiranya kita ingin menjalankan program-program tertentu. Ada kenduri ke, sukaneka ke, sambutan kemerdekaan ker...apa-apa je la....maka bolehlah memohon pada Allah menerusi doa berikut:-

"Ya Allah, hujanilah di sekitar kami, jangan kepada kami. Ya Allah, berilah hujan ke dataran tinggi, beberapa anak bukit, lembah dan beberapa tanah yang menumbuhkan pokok" (HR. Al-Bukhari & Muslim)

So, maghrib tue...berbuka la aku di Dataran Maybank dengan segelas milo kosong dan sebiji buah limau. Alhamdulillah, boleh tahan gak 'choco orange' nie. :P

1 comment:

Ummu Abiha said...

Salam,

You have been tagged, sila lihat blog saya...

http://shahyda79.blogspot.com/

Terima kasih...