Tuesday, June 10, 2008

TOLONGLAH BERSYUKUR!


Aku memang pantang benar kalau melihat perbuatan di bawah:-

1. Bila makan, tak kisahla nasi ke bubur ke laksa ke, mesti tak habis.

2. Bila minum air mesti tinggal tak sikit....separuh.

3. Bila basuh tangan, sementara nak cari sabun mesti tak tutup pili.

4. Bila habih makan, mesti tuang air skit dalam pinggan....tak nak kering rezeki alasannya.

5. Bila amik wuduk, mesti bukak paip kuat2 macam nak cuci jamban.

6. Bila dah habih makan, mesti hisap rokok.

7. Bila kencing, pegi kencing kat tempat kencing berdiri pastu tak pam pulak.

8. Bila buang air besar, langsung takde hati perut nak bersihkan sisa-sisa basuhannya apatah lagi nak pam bahan buangan sendiri.

Aku bukannya tak suka kerana aku rasa diri aku bagus, tidak sama sekali. Mohon Allah lindung dari perasaan ujub tu. Tetapi aku jadi menyampah dan benci pada puak-puak nie sebab mereka tak ada sifat bersyukur. Dunia sebelah sini, Malaysia umpamanya telah dikurniakan kekayaan yang terlalu banyak sedangkan kalau melihat dan membaca berita-berita dunia, nun dipelusuk lainnya ada yang menjalani kehidupan dalam keadaan yang cukup memeritkan. Di Sudan, Afrika, Myanmar, China, pelbagai lagi....rakyatnya diuji Allah dengan ujian yang rasanya tidak pernah lagi dilalui oleh kita di sini.

Selalu aku lihat, malah di kalangan member2 sekerja, ada yang kalau makan tu belinya macam tak makan sehari, tapi bila mentedarah tak habih la pulak. Sama la nasib air yang menyulami makanannya.....kalau tak sikit mesti separuh tinggal macam tu jer, agaknya depa nie ingat ada kutu merempat mana nanti kut mai perabih. :P

Tak faham aku dengan sikap syaitan dorang ni! Baru-baru ni, aku dapat satu emel bersamanya gambar-gambar sisi kehidupan masyarakat dunia yang kebuluran dan ditimpa bencana alam. Nak menangis dibuatnya...eh....dah menangis pun. Sedih, cukup sedih bila melihat kanak-kanak yang minum dan mandi dari air kencing binatang, melihat mereka yang kurus 'kerangka' (ada ke perkataan ni?) terlepek tinggal kulit di sisi ibu yang tak jemu-jemu membasahkan kulit mereka dari kekeringan. Sedangkan kita kat sini, makan bermewah-mewahan, tak main la makan kat kantin, kurang-kurang Gloria's Jean. Hampeh! Dah la tak habih, entah halal ke tidak mentedarah kat situ.

Aku ingat lagi, kawan aku yang ambil jurusan psikologi ni pernah beritahu....antara kaedah mengenal seseorang itu adalah dengan melihat cara dia makan. Kalaulah dia tak berupaya menghabiskan makanan yang dia teringin sangat nak makan, yang diambil dengan tangannya sendiri dan dipilih mengikut nafsunya......maknanya dia tidak mengenali dirinya sendiri. (Tolak kemungkinan dia sakit atau tetiba hilang selera makan lepas jumpa lipas)

Itu pembaziran yang berlaku pada makanan puak-puak firaun ni (aku kelaskan dorang dalam kelompok nie sbb golongan firaun jer yang mengamalkan pembaziran dalam hidup dorang) belum lagi pembaziran yang dilakukan oleh ahli ibadah. Dari satu sudut, ketekunan dan kesungguhan menyembah Allah memang 'cantik' tapi awal-awal lagi dah kantoi.

Cuba bayangkan, masa nak ambil wuduk, buka paip punyala besar. Air mencurah-curah keluar sampaikan tempiasnya leh kena kat orang yang tengah beratur tunggu giliran. Tengah2 sedap basuh tu ada lak incoming call. Aisey, tak kisahlah kalau nak jawab call tu tapi tolonglah tutup paip tu dulu. Yang buat aku lagi angin, yang dah 'otai' pulak buat perangai budak-budak nie. Kalau sebaya memang aku dah tegur dah. Pelikla, dorang nie takde rasa sayang ke pada air yang mengalir lalu begitu sahaja. Mentang-mentang la air murah, agaknya kalau harga macam minyak baru timbul iltizam nak berpada-pada guna nikmat Allah tu.

Anas bin Malik R.A berkata,“Rasulullah S.A.W berwudhu dengan satu mud dan mandi dengan satu sha’ hingga lima mud” (HR. al Bukhari no. 201 dan Muslim no. 325)

Dorang tak tahu ke yang Rasulullah berwuduk satu mud jer? Satu mud kira sama ngan 750 ml air la dalam bahasa sekarang nie. Paling senang lagi, round off je ke 1 liter air bersamaan satu botol mineral water sederhana. Bayangkan betapa cermatnya Baginda menikmati kurniaan Allah? Bila aku cakap camnie, ada lak yang balas zaman Baginda air tak banyak, so kenala jimat cermat. Astaghfirullah! Memang Yahudi betul korang nie, bagi pendapat macam Bani Israil berhujah dengan para nabi dorang.

Yang lain-lain tue, maleh la aku nak komen lebih-lebih. Hari tue aku tegur mamat Muslim nie kencing berdiri, tak de rasa malu langsung. Alhamdulillah, dia terima teguran dengan hati terbuka. Aku pun dah tak pernah terserempak dia tunaikan hajat macam tu lagi. Yang hisap rokok tak haih-habih lak, toksahla komplen pasal minyak mahal. Berhenti dulu perabih duit beli benda haram tu, baru boleh gebang pasal isu nie. Harapan aku, semoga satu masa nanti rokok nie dapat diharamkan terus kerana ikatannya 'terlalu amat rapat' dengan pengukuhan ekonomi negara haram Yahudi dari dulu hingga kini.

Firman Allah S.W.T,
"Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman, sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap seorang yang khianat, lagi tidak bersyukur" (Surah al-Hajj:38)

No comments: