Wednesday, May 21, 2008

KEHIDUPAN YANG MATI

Benda yang sama berulang lagi......bosannya! Aku dah cuba sehabis baik menangani masalah yang bertamu. Ingatkan dah selesai......tapi....perempuan (tidak semua) tetaplah makhluk yang penuh emosi. Susah benar nak bertemu dari kelompok ini mereka yang berfikir dan bertindak secara rasional.

Salah aku ke? Habih...takkan aku nak diam angguk setuju atas kesilapan orang lain. Kerana orang tu kawan baik korang maka aku boleh dikambing hitamkan....aku pula dituduh jadi punca pada isu yang berbangkit. Kenapa selama ni boleh je bincang secara baik, tapi bila aku bersuara lebih sikit jer terus leh lupa segala hubungan yang terbina atas nama Islam. Hampeh betul puak2 nie!

Karang tak pasal-pasal ada yang kena 'potong'.....saja-saja jer nak jadi pemangkin kemarahan aku. Aku tahu benar malah dah masak sangat dengan 'line' wanita macam nie. Cumanya, aku tak sangka akan jumpa spesis ni lagi di kalangan mereka yang aku 'respek'. Nampaknya, perasaan hormat tu dah semakin tumpah dari piala persaudaraan yang aku junjung sepanjang bekerja kat tempat baru ni.

Masalahnya, kenapa la tak nak terima teguran aku dengan baik? Apa, aku tak berhak langsung untuk membela diri? Korang sape yang menggubal hukum sebegini? Langsung tak reti camana nak memberi teguran....sentiasa emosional, macam berdendam pun ade bunyinya. Cubalah berhikmah, lagipun kitorang nie bukannya budak-budak.....dan kesannya pun korang boleh rasa...bilamana cara teguran yang sama diaplikasikan pada diri korang. Macam yang aku buat sekarang nie...terasa menyucuk ke dalam sanubari kan?

Pada aku la, kalau sampai boleh keluar 'statement' seolah-olah selama ni kitorang dah banyak menyusahkan kerja korang, nampak sangat korang jenis yang tak tahu bersyukur. Korang pun dah sampai hati menjustifikasikan perkhidmatan dan kerjasama yang diberikan selama ini teruk (worst). Walhal sebenarnya.....yang paling teruk adalah bilamana korang sendiri yang tak tahu membezakan antara kerja dan peribadi....makan garam tapi sibuk nak rasa manis. Alamatnya, sampai bila-bila dan dimana-mana pun korang pergi, pasti tak akan dapat mengecap nikmatnya persaudaraan. Bahasa mudahnya.....kehidupan kalian sedang menuju kematian dan hanya kembali bernyawa bila pintunya dibuka dengan akhlak terpuji.

Daripada Abu Zar R.A., Rasulullah S.A.W bersabda: "Bertakwalah kepada Allah dimana sahaja kamu berada. dan ikutilah kejahatan dengan mengerjakan kebaikan, nescaya menghapuskannya (kejahatan tadi). Dan berperangai kepada manusia dengan perangai yang baik." (HR. Imam Ahmad)

No comments: